Rzeczny Ogród EkoEdukacji - Taras dolny
KUCHNIA BŁOTNA
Co to za urządzenie?
Kuchnia błotna to laboratorium na świeżym powietrzu, gdzie możecie za pomocą różnych zmysłów poznawać struktury, zapachy czy wygląd naturalnych materiałów w waszym otoczeniu. Błotne kuchnie to miejsca „brudnej zabawy” – kontaktu z ziemią, gliną, błotem i wodą. Wykorzystajcie swoją wyobraźnię! Kuchnia błotna rozwinie w was umiejętność jeszcze bardziej kreatywnych zabaw. Z materiałów dostępnych na wyciągnięcie ręki możecie stworzyć coś z niczego, np. wykwintne danie z gliny i roślin. Brzmi smacznie? W kuchni możecie też zbadać rzeczne materiały – rośliny czy ukryte pod wodą dno koryta rzecznego (z pomocą rodziców i przy niskim poziomie wody!).
Cele edukacyjne
W kuchni błotnej do zabaw wykorzystajcie materiały pozyskane w okolicy, na przykład piasek lub glebę, rośliny rosnące na terenach nadrzecznych. Wąchajcie, dotykajcie i oglądajcie struktury występujące nad rzeką. Laboratorium na świeżym powietrzu pozwoli wam na poznanie – poprzez zabawę –budowy rzeki, jej znaczenia i tego, jak funkcjonuje rzeczny ekosystem. Dodatkowym elementem błotnego laboratorium jest możliwość zbadania konsystencji różnych składników (np. ciekłych i stałych) i tego, jak ona się zmienia, gdy je wymieszacie. Podciągnijcie rękawy i zanurzcie się w rzecznych materiach!
Co to za urządzenie?
Równoważnia może być meandrującą rzeką! Przekonajcie się sami, próbując pokonać jej wąską kładkę. Jak sama nazwa wskazuje – będzie wymagać to od was zmysłu równowagi i uważności!
Równoważnia jest instalacją, która ma zwrócić waszą uwagę na kwestię wędrówek zwierząt w tzw. korytarzach ekologicznych, którymi są między innymi rzeki, oraz na ich rolę w przemieszczaniu się pomiędzy poszczególnymi siedliskami.
Spróbujcie przejść wąską kładkę, która uświadomi wam, jakie trudności napotykają zwierzęta w drodze przez miasto, oraz wymyślcie rozwiązania, które pomagają im w przemieszczaniu się i życiu w rzecznym ekosystemie.
Cele edukacyjne
Równoważnia pomyślana jest tak, aby zaangażować was we wspólne projektowanie bezpiecznej przestrzeni dla zwierząt, a jednocześnie zwrócić uwagę na to, jak działalność człowieka (budowa dróg przecinających korytarze, zanieczyszczenia rzeki bądź bardzo niski jej poziom wywołany antropopresją) może utrudnić życie zwierzęcym mieszkańcom miasta.
Równoważnia naśladuje bieg rzeki, będzie zatem wymagała zachowania koncentracji w przechodzeniu wąskiej ścieżki, a to pomoże ćwiczyć waszą koordynację ruchową. Celem równoważni jest dobra zabawa z odrobiną sportowego zacięcia oraz uruchomienie wyobraźni i lepsze poznanie rzecznego ekosystemu jako korytarza ekologicznego i siedliska zwierząt i roślin.
Co to za urządzenie?
Lubicie wyzwania? Spróbujcie w takim razie pokonać (na bosaka!) ścieżkę bosych stóp. To zbudowana tylko z naturalnych materiałów przestrzeń sensoryczna, stworzona, by oddziaływać na różne zmysły. Znajdziecie na niej podesty wypełnione naturalnymi materiałami: otoczakami, piaskiem, szyszkami, innymi słowy tym, co znajduje się w korycie rzeki. Pokonajcie trasę, rozpoznając poszczególne materiały. Zbadajcie je: sprawdźcie fakturę dzięki dotykowi, zobaczcie, jakie mają kolory, wąchajcie je! A teraz pora na wyzwanie: zdejmijcie buty i spróbujcie przejść po piachu, otoczakach i innych ciekawych materiałach. Zdajcie się na swoje stopy!
Cele edukacyjne
Na ścieżce znajdziecie materiały naturalne przypominające te, które znajdują się w korycie rzecznym: szyszki, piasek, kamienie. Poprzez eksplorowanie ścieżki bosych stóp możecie nauczyć się rozpoznawać materiały występujące w korycie rzeki czy na jej brzegach, w bezpieczny sposób poznając budowę rzeki i jej cechy fizyczne.
Co to za urządzenie?
Są to dwa labirynty stworzone z plecionej wikliny z wierzby, jednej z najbardziej charakterystycznych roślin występujących nad rzekami oraz z irgi. Żywe, zielone ściany jednego labiryntu zachęcają do wejścia w głąb i dają możliwość przeniesienia się do leśnego szałasu, który żyje własnym życiem i rośnie w nieograniczony sposób. W drugim labiryncie wykonanym z wierzby możecie zobaczyć rzemieślniczy wyrób z porastającej brzegi rzeki Cybiny wierzby.
Cele edukacyjne
Labirynt umożliwi wam bliski kontakt zieloną, żywą przestrzenią, która integruje wszystkie zmysły, zachęca do zabawy w poszukiwanie wyjścia lub kryjówki, co rozwinie waszą umiejętność orientacji w terenie. Żywa instalacja wzbudzi waszą ciekawość i zachęci do odkrywania nieznanych miejsc oraz do nauki stron świata. Północ, południe, wschód, zachód - orientuj się!
Co to za urządzenie?
Jest to drewniana wyspa wyłaniająca się z pola porośniętego ziołami i kwiatami. Wśród nich można znaleźć rośliny, z których wyplata się świętojańskie wianki. Miejsce zaprasza urokiem przyrody do rozpoznawania roślin zielarskich i użytkowych naturalnie występujących w ekosystemie Cybiny.
Cele edukacyjne
Wianek umożliwi wam poznanie gatunków rodzimych ziół i kwiatów, które mają znaczenie w lokalnej kulturze i obrzędowości, a także współtworzą bioróżnorodność rzecznego środowiska Cybiny. Przestrzeń ta daje wam możliwość przebywania w otoczeniu urokliwej zieleni oraz zdobywania wiedzy na temat tradycji ludowych nawiązujących do poszczególnych roślin na przestrzeni wieków.